BLOG: SLAAPTIPS

In de Chinese geneeskunde heb je de concepten yin en yang.

Yang =     licht, mannelijkheid, activiteit.

Yin    =     donker, vrouwelijkheid, rust.

Slapen is heel yin omdat je in volledige rust bent. De ochtend heeft het meeste yang, activiteit. Hoe verder de dag vordert hoe meer yin er aanwezig komt en hoe meer je tot rust mag komen.

Ochtend

  • Sta elke ochtend op dezelfde tijd op, ook in het weekend. Een regelmatig ritme zorgt voor een kwalitatief betere, diepere slaap.

  • Zorg voor een goed ontbijt zodat je veel energie hebt in de ochtend en dan alle moeilijke taken van de dag kunt doen.

  • Probeer een ochtendwandeling te maken. In de ochtend is er veel blauw licht aanwezig. Dit zorgt ervoor dat je goed wakker wordt.

  • Sporten doe je ook het beste in de ochtend. Yoga in de avond kan wel.

Middag

  • Doe liever geen middagdutje, dit zorgt er ’s nachts voor dat je lichter en korter slaapt. Probeer daarvoor in de plaats te mediteren om jezelf op te frissen. Ben je echt heel moe zorg er dan voor dat je middagdutje niet langer duurt dan 20 á 30 min.

  • Bouw je activiteiten na 16:00 af. Er komt nu meer yin in de dag, je mag gaan vertragen.

Avond

  • Ga in de winter eerder naar bed dan in de zomer, waarschijnlijk als je goed naar je lichaam luistert dan voel je dit vanzelf aan. Het is niet gek om in de zomer om 23:00 naar bed te gaan en in de winter om 21:00 of 22:00.

  • Stop met het gebruik van TV, telefoon, laptop en tablet één uur voordat je naar bed wil gaan. Dit is heel belangrijk omdat schermen blauw licht geven. Daarnaast zijn deze activiteiten heel yang en kun je die dus beter overdag doen.

  • Je kan een bril kopen die blauw licht filtert voor als je aan het begin van de avond nog wat schermwerk wilt doen. Zonder correctie kosten deze bij bol.com minder dan €20.

  • Leg je telefoon niet in je slaapkamer neer. Zo word je niet verleidt om hem toch even te pakken. Moet je je telefoon bij je houden, zet deze dan op vliegtuigstand.

  • Geen TV kijken in de slaapkamer. Even lezen in een boek kan, maar niet te lang en lees iets wat ontspannend is, geen spannende triller. Gebruik je bed het liefst alleen voor slapen en vrijen.

Eten, drinken, supplementen

  • Matig je koffie, thee- en alcohol gebruik. Alcohol laat je lekker in slaap vallen maar je lever moet hard werken waardoor je midden in de nacht weer wakker kan worden.

  • Probeer na 20:00 ‘s avonds niets meer te eten. Zo kan je spijsvertering tot rust komen. Je verbrandingsvuurtje voor het verteren van voedsel is in ochtend het meest actief. Dus ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar.

  • Slik tijdelijk extra magnesium voor het slapengaan. Magnesium ontspant de spieren en zorgt voor een goede slaapcyclus. Doe dit liever niet te lang omdat de meeste mensen dan last van hun darmen krijgen. Via de huid vindt de beste opname van magnesium plaats. Neem daarom een voetenbad met magnesiumvlokken of gebruik een magnesiumspray die je na het douchen opspuit, dan trekt deze het beste in. Gebruik ongeveer 1 spray per 10 kg lichaamsgewicht. Dus weeg je 60 kg, dan mag je 6 sprays per dag gebruiken.

  • Ruik aan lavendelolie of kamille. Dit zijn kruiden die rust geven. Je kan bijvoorbeeld lavendel op een doekje druppelen en dit op of naast je kussen leggen.

Stress

  • Pak je stress aan. Stress zorgt voor een hoge dosis cortisol wat ons lichaam in een alerte staat brengt. Deze alertheid zorgt ervoor dat je minder goed slaapt. Ga yoga doen of mediteren om meer rust in je lijf te brengen.

  • Eén uur voor het slapen geen uitgebreide gesprekken voeren. Je hersenen blijven dan te actief waardoor je waarschijnlijk niet in slaap kunt vallen.

  • Spelen er veel dingen waar je letterlijk van wakker ligt? Plan elke dag een ‘piekerkwartier’ in. Zet via Spotify bilaterale muziek op (EMDR Music Therapy Bilateral Stimulation of koop de CD). Deze muziek stimuleert beide hersenhelften waardoor onbewuste problemen kunnen worden opgelost. Schrijf terwijl de muziek speelt 15 minuten lang alles op wat je dwars zit. Ga daarna nog 15 minuten mediteren om weer tot rust te komen.

  • Zorg voor een slaapritueel. Ga wat eerder naar boven om lekker te mediteren, douchen/ in bad te gaan, jezelf een massage te geven.

Je slaapkamer en bed

  •  Zorg voor een koele, goed geventileerde slaapkamer.

  • Zorg ook dat je koel blijft in bed. Heb je last van hormonen waardoor je gaat zweten? Er bestaan verkoelingsmatten en kussens die je bed koel houden.

  • En zorg door middel van acupunctuur dat je hormonen in balans komen.

  • Zorg dat je slaapkamer rustig is ingericht en schoon is.

  • Probeer een andere indeling van je slaapkamer uit. Misschien slaap je lekkerder met je bed op een andere plek.

Tot slot

  • Blijf je wakker? Sta even kort op en ga naar het toilet of drink wat water. Schrijf hetgeen op waar je wakker van ligt zodat je daar morgen verder over na kan denken. Draai je kussen om zodat je op de koele kant verder kan slapen.

  • Ga naar de huisarts als de problemen aan blijven houden.

  • Breng je lichaam en geest met acupunctuur in balans. Als je slecht in slaap kan vallen zal de acupuncturist je hart en hoofd tot rust brengen. Als je ‘s nachts vaak wakker wordt zal de acupuncturist het yin van je lichaam versterken.

Slaap lekker!